Informació del curs d'especialització lidar

curso LiDAR

Curs d'especialització de 6 crèdits ECTS amb docència no presencial (Moodle)

1. DIRIGIT A:

Alumnes de Grau i Postgrau en Història, Arqueologia, Geografia, Humanitats, Enginyeria topografia i en general a qualsevol alumne d'altres disciplines que estiga interessat a aprofundir en l'elaboració i anàlisi de productes geomàtics aplicats al paisatge arqueològic, així com comprendre, des dels mètodes i tècniques que actualment s'apliquen per a la recuperació de vestigis arqueològics mitjançant tècniques no invasives.

2. CRITERIS D'ADMISSIÓ

No s'estableixen criteris específics d'admissió.

Nombre màxim d'estudiants: 50

Nombre mínim perquè es realitze el curs: 20

3. DURADA

60 hores

Data inici: 02-10-2017
Data final: 30-11-2017

4. OBJECTIUS
  • Desenvolupar una formació àmplia i pràctica i integral en els estudis d'Arqueologia i estudis del paisatge sobre la base de principis de transversalitat i interdisciplinaritat.
  • Atorgar les eines necessàries per a implementar la formació com a professional de l'Arqueologia a través de nous sistemes de teledetecció i registre d'evidències arqueològiques.
  • Proporcionar formació en tècniques geoespaciales i anàlisi digital del terreny (2D-3D) i mètodes d'anàlisi espacial
  • Desenvolupar un marc coneixement sobre l'anàlisi del paisatge arqueològic, morfointerpretación i tècniques d'anàlisis de patrons d'usos i ocupació pretèrita del paisatge.

5. PROGRAMA DEL CURS

TEMA 1. INTRODUCCIÓ (0.2 ECTS)
Estat de la qüestió i context de l'ús del LiDAR en Arqueologia.

TEMA 2. Conceptes bàsics de LiDAR (0.5 ECTS)
Entendre el principi de captura (plataforma i sensor) orientat a comprendre la distribució de punts (densitat i patró geomètric) i la informació útil (geomètrica i radiométrica) per a la classificació.

TEMA 3. Descàrrega de dades LiDAR públics i integració amb una altra informació geomàtica pública en un SIG (0.5 ECTS)
Introducció a la web de descàrrega del Centre Nacional d'Informació Geogràfica (CNIG).
Breu descripció dels sistemes de referència de coordenades (CRSs) oficials a Espanya.
Integració en un SIG (QGis) de la informació geomàtica (ortoimàgens, models digitals del terreny i productes cartogràfics) emprant la funcionalitat pròpia de QGis.
Integració i visualització en QGis de LiDAR emprant l'extensió "IDR-UCLM Lidar Tools" (desenvolupat per IDR-UCLM).

TEMA 4. Tractament de dades LiDAR i obtenció de models digitals d'elevació (1.5 ECTS)
Anàlisi de dades LiDAR emprant LasTools: densitat, classes, distribució de punts, tornades, intensitat, etc.

TEMA 5. Generació de productes geomàtics d'interès en arqueologia del paisatge (1.8 ECTS)
MDT i productes: Slope, Hillshade, Sky View Factor-SVF, Principal Component Analysis-PCA.
Models d'insolació, hidrològics, visibilitat i accessibilitat.

TEMA 6. Anàlisi i interpretació dels productes geomàtics en arqueologia del paisatge (1.5 ECTS)
Anàlisi i interpretació dels factors ambientals
Anàlisi i interpretació d'elements culturals
Anàlisi i interpretació dels factors soci-històrics

6. AVALUACIÓ:

Assistència virtual(plataforma Moodle) al curs (60 hores) i realització dels treballs teòric-pràctics proposats en cada tema.

7. IMPORT:

8. DIRECCIÓ:

Dr. Ignasi Grau Mira

Dpto. de Prehistòria, Arqueologia, Hª Antiga, F. Grega i F. Llatina i investigador de l'Institut Universitari de Recerca en Arqueologia i Patrimoni Històric (INAPH)

9. PROFESSORAT:
  • Professorat Universitat d'Alacant:

Dr. Ignasi Grau Mira

Dra. Julia Sarabia Bautista

• Professorat extern:

David Hernández López (Professor Titular. Universitat de Castella-la Manxa)

Victoria Encarnación Amorós Ruiz (Investigadora contractada. Universitat de Castella-la Manxa)

Soledad Belmar Lizarán (Investigadora contractada. Universitat de Castella-la Manxa)

10. ORGANITZACIÓ:

IUI en Arqueologia i Patrimoni Històric (INAPH), Universitat d'Alacant

11. SECRETARIA, ADMINISTRACIÓ I INFORMACIÓ:

Secretaria IUI en Arqueologia i Patrimoni Històric (INAPH)

12. PER A MÉS INFORMACIÓ:

Si desitges preguntar aspectes sobre la matrícula has de dirigir-te a:

IUI en Arqueologia i Patrimoni Històric (INAPH)
Tlf. 96 590 3886

Facultat de Filosofia i Lletres

UNIVERSITAT D'ALACANT

Apt. Correus 99

03690 San Vicent del Raspeig (Alacant)

La Secretaria de l'Institut es troba en la planta segona de la Facultat de Filosofia i Lletres (edifici III) de la Universitat d'Alacant.

¿COM MATRICULAR-SE?

Per a matricular-te, has d'accedir al formulari de preinscripció des d'ací: enllaç
i, posteriorment, realitzar la matrícula per UACloud (plataforma de la UA).

Tot el procés de matrícula que se segueix està explicat en el següent tutorial d'ajuda: veure document(format pdf)

Preinscripció: del 01/09/2017 al 15/09/2017
Matrícula: del 16/09/2017 al 01/10/2017
Per a qualsevol aclariment o pregunta que tingues no dubtes a posar-te en contacte amb nosaltres enviant un e-mail a inaph@ua.es.

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464